Warning: Function eregi_replace() is deprecated in ..../archive/index.php(477) : eval()'d code on line 4

Warning: Function eregi_replace() is deprecated in ..../archive/index.php(477) : eval()'d code on line 4

Warning: Function eregi_replace() is deprecated in ..../archive/index.php(477) : eval()'d code on line 4

Warning: Function eregi_replace() is deprecated in ..../archive/index.php(477) : eval()'d code on line 4

Warning: Function eregi_replace() is deprecated in ..../archive/index.php(477) : eval()'d code on line 4

Warning: Function eregi_replace() is deprecated in ..../archive/index.php(477) : eval()'d code on line 4

Warning: Function eregi_replace() is deprecated in ..../archive/index.php(477) : eval()'d code on line 4

Warning: Function eregi_replace() is deprecated in ..../archive/index.php(477) : eval()'d code on line 4

Warning: Function eregi_replace() is deprecated in ..../archive/index.php(477) : eval()'d code on line 4

Warning: Function eregi_replace() is deprecated in ..../archive/index.php(477) : eval()'d code on line 4
دالای لاما، عرفان دالای لاما، عرفان بودایی، عرفان تبتی [بایگانی] - جامعه مجازی رهپویان

PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دالای لاما، عرفان دالای لاما، عرفان بودایی، عرفان تبتی



عرض از مبدا
یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۱, ۰۰:۲۶
چهاردهمین دالایی لاما




دالایی لاما (به تبتی: ) لقبی است که به رهبر دینی بوداییان تبت داده می*شود. دالایی لاما بر رهبران هر چهار مکتب بودایی برتری دارد.. برای دالایی لاما اغلب پیش از این لقب، عنوان «حضرت مقدس» به*کار می*رود.
پیروان دالایی لاما بر این باورند که بیدارگر (بوداسف) مهرورزی که اولوکیتشوارا نام دارد مانند همه زندگان باززایی دارد و دالایی لاما همان بیدارگر مهرورزی در جسمی جدید است.

واژهٔ دالایی در زبان مغولی به معنی «اقیانوس» است و لاما (بلا ما) معادل تبتی واژهٔ «پیر» در معنی مرشد است. دالایى لاما «حضرت مقدس» در سال 1935 در روستاى کوچکى در شمال شرقى تبت به جهان آمده است. تنزین گیاتسو در سن 5 سالگی به عنوان دالایی لامای چهاردهم تبت منصوب شد و در سن 15 سالگی رهبری تبت را برعهده گرفت و در 24 سالگى در فلسفه بودایى دکترا گرفت .از سال 1917-1959 دالایی لاما رئیس حکومت تبت بود و در کاخ پوتالا که در شهرلهاسا است اقامت داشت . وی در سال 1959 پس از اشغال نظامی تبت به دنبال یک قیام ناموفق به هندوستان متواری شد تبت سرزمين مقدس بودائيان در آسياي مرکزي است که ارتفاع متوسط آن از سطح دريا حدود 4900 متر است. رشته کوههاي هيماليا نيز در اين سرزمين قرار دارد. پايتخت سنتي تبت، شهر لهاسا است که اکنون مرکز اين استان به شمار مي رود.

. تلاشهای غیر خشونت آمیز وی در راه حفظ فرهنگ تبت و آزادی این منطقه جایزه صلح نوبل سال 1989 را برای او به همراه داشت.این راهب 72 ساله و رهبر بودائیان تبت چهار دهه است که در دارمسالا، هندوستان زندگی می*کند و هدایت دولت معزول شده تبت را برعهده دارد.

دالایی*لاما در راستای به رسمیت شناخته*شدن پیام صلح، رویکرد غیرخشونت*آمیز، درک بین ادیان، مسئولیت*پذیری و محبت جهانی خود تاکنون بیش از 84 جایزه، دکترای افتخاری، تقدیرنامه و غیره دریافت کرده است. وی همچنین تاکنون بیش از 72 جلد کتاب از جمله "تبت من"، " مهربانی، وضوح وبینش" و " اتحادیه خوشی و پوچی" منتشر کرده است.

، رهبر معنوی بوداییان تبت حتی به دانشگاه کالگاری کانادا برای ارائه درسهای معنوی و به مؤسسه هندی مدیریت در دهلی نو برای تدریس مدیریت رفته است اگر چه وی هیچ زمینه ای در مدیریت ندارد اما مدیر روابط عمومی موسسه هندی مدیریت می گوید: تعهد دالایی لاما به ارتقای ارزشهای انسانی چون: محبت، تساهل، قناعت و خویشتنداری درخور توجه و تجزیه و تحلیل است. این صفات مدیریت بوده و دالایی*لاما به ما کمک می*کند در آینده بتوانیم مدیریت را برعهده گیرید می*تواند ما را در یادگیری مرزهای جدید در مدیریت یاری نماید.
او غالباً مى گوید: «من تنها یک راهب بودایى ساده ام - نه بیشتر، نه کمتر.» او هر روزصبح ساعت ۴ از خواب برمی خیزد و به مدی تیشن مى پردازد.

کتاب ها و سخنرانی های دالایی لاما گنجینه ای است برای بهتر زیستن و خودشناسی.به باور او صلح درونی مى تواند صلح و آرامش بیرونى را در پى داشته باشد. دالایى لاما پیوسته در کوشش است که راهکار صلح آمیزى براى مسأله تبت بیابد. هفته*نامه تایم در شماره ۲ مه ۲۰۰۸، پنجمين فهرست سالانه «بانفوذترين زنان و مردان جهان» را منتشر کرد. در این رده*بندی، دالایی لاما در مقام اول در ردهٔ «بانفوذ ترين رهبران کشورها و انقلابيون» جای داشت. (1)
اما پس از بالا گرفتن آشوب ها در تبت در پاسخ به خبر نگاری که گفت: (خیلی*ها می*گویند. شما نفوذی مهاركننده بر موقعیت داشته*اید، یعنی بر تبتی*ها. اما كسانی هم هستند كه می*گویند دالای لاما دارد مهار حامیانش را از دست می*دهد) این موضوع را تایید کرد.


اسامی دالایی لاماهای پیش از او


گندون دروپ|گندون گیاتسو | سونام گیاتسو | یونتن گیاتسو | لوزانگ گیاتسو | تسانگیانگ گیاتسو | کلزانگ گیاتسو | جامپهل گیاتسو | لونگتوک گیاتسو | تسولتریم گیاتسو | خدروپ گیاتسو | ترینلی گیاتسو | توبتن گیاتسو | تنزین گیاتسو

سخنان دالایی لاما

«شاد زندگی کنید و شادی را در اطراف خود گسترش دهید.»
مطالبی است که دالایی لاما در سال 2008 سخن به میان آورده اند
1ـ به خاطر داشته باش که عشقهای سترگ ودستاوردهای عظیم، به خطر کردن ها و ریسکهای بزرگ محتاجند.
2ـ وقتی چیزی را از دست دادی، درس گرفتن از آن را از دست نده.
3ـ این سه میم را از همواره دنبال کن:
3ـ1ـ محبت و احترام به خود را
3ـ2ـ محبت به همگان را
3ـ3ـ و مسئولیت پذیری در برابر کارهایی که کرده ای
4ـ به خاطر داشته باش دست نیافتن به آنچه می جویی گاه یک شانس بزرگ است.
5ـ اگر می خواهی قواعد بازی را عوض کنی اول قواعد را بیاموز.
6ـ به خاطر یک مشاجرۀ کوچک، ارتباطی بزرگ را از دست نده.
7ـ وقتی دانستی که خطایی مرتکب شده ای، گامهایی را پیاپی برای رفت آن خطا بردار.
8ـ بخشی از هر روز خود را به تنهایی گذران.
9ـ چشمان خود را نسبت به تغییرات بگشا، اما ارزشهای خود را به سادگی در برابر آنها واننه.
10ـ به خاطر داشته باش گاه سکوت بهترین پاسخ است.
11ـ شرافتمندانه بزی؛ که هر گاه بیشتر عمر کردی، با یادآوری زندگی خویش دوباره شادی را تجربه کنی.
12ـ زیرساخت زندگی شما، وجود جوی از محبت و عشق در محیط خانه و خانواده است.
13ـ در مواقعی که با محبوب خویش ماجرا می کنی و از او گلایه داری، تنها به موضوعات کنونی بپرداز و سراغی از گلایه های قدیم نگیر.
14ـ دانش خود را با دیگران در میان گذار... این تنها راه جاودانگی است.
15ـ با دنیا و زندگی زمینی بر سر مهر باش.
16ـ سالی یک بار جایی برو که تا کنون هرگز نرفته ای.
17ـ بدان که بهترین ارتباط آن است که عشق شما به هم، از نیاز شما به هم سبقت گیرد.
18ـ وقتی می خواهی موفقیت خود را ارزیابی کنی، ببین چه را از دست داده ای که چنین را به دست آورده ای.
19ـ در عشق و آشپزی، جسورانه دل را به دریا بزن.
حس ناب ایمان و از خود گذشتگی معنای حقیقی زندگی فرد است و بر اساس تعالیم بودا این حس باید به واسطه استدلال رشد و پرورش یابد.


نگاه دالایی لاما به اسلام

"دالایی لاما" در سخنراني خود درمراسمی _که به منظور اهدای جایزه صلح نوبل به وی برگزار شده بود _در دانشگاه هاروارد پیرامون "جهاد" در اسلام، گفت: اسلام به پيروان خود مي آموزد به همه انسان ها چه مسلمان و چه غير مسلمان عشق بورزند .مفهوم کلمه جهاد در اسلام، به اشتباه به مردم فهمانده شده و بسياري از افراط گرايان از اين واژه عليه اسلام سوء استفاده کرده اند اسلام دين مهرباني و شفقت است و به جرات مي توان گفت که جهاد يکي از وجوه اسلام است که مورد سوء استفاده قرار گرفته و تعابير نادرستي از آن شده است. اماهر يک از پيروان دين اسلام مي دانند که بر اساس قوانين اسلامي، جهاد موضوعي دفاعي است و افراد پيش از اظهار نظر درباره موضوعات مربوط به اسلام بايد ابتدار درباره آن به خوبي تحقيق و بررسي کنند. علماي اسلامي تنها زماني جهاد به معناي مبارزه و نبرد را خوب مي دانند که هدف از اين مبارزه و نبرد، ستيز با ظلم، فساد و بي عدالتي باشد. من اسلام را کاملا درک مي کنم. مسلمانان با در دست گرفتن 99 دانه تسبيح نام هاي متفاوتي از الله را بر زبان مي آورند که همه اينها نشانگر شفقت و رحمت و چيزهاي خوب و مثبت است. من فکر مي کنم پرستش زياد خداوند بيانگر عشق و مهرباني نامتناهي است. اسلام به پيروان خود مي آموزد به همه انسان ها چه مسلمان و چه غير مسلمان عشق بورزند در اين صورت با ايمان زياد نسبت به خدا، مهرباني در وجود فرد بيشتر و بيشتر مي شود.

دالایی لاما در تازه ترین دیدارش با پاپ جدید عنوان کرده است که تعداد کمی از مسلمانان کرمکی وجود دارند که باعث آزار و اذیت هستند.

جواب:

- دالایی لاما از یک سری مسلمان کرمکی مریض یاد می کند که از اپرا خوششان نمی آید و اگر به پیغمبرشان دری وری بگویند جوش می آورند. اما دالایی لاما یادش می رود بگوید که تا قبل از اختراع بن لادن توسط پول صهیونیست ها و بازوی آمریکا و پاکستان، چطور این همه اپرا اجرا می شد و جیک کسی هم در نمی آمد. حالا کی کرمکی است؟

- کسی که به خدا و پیغمبرش فحش بدهد به خودش ظلم کرده است. هیچ مسلمانی. دیگری را به خاطر توهین به دینش ترور نمی کند. چون او در قرآن خوانده است که بی ادبی چه عواقب وخیمی خواهد داشت.
گروه های کرمکی اسلامی را اگر روی هم بریزیم و آدم کشی های شان را ردیف کنیم مطمئنا به رکورد آمریکا در عراق نخواهیم رسید که چیزی بالغ بر 650,000 آدم بیگناه و گناهکار را سلاخی کرده است و رئیس جمهورش خیلی خاطر خواه کلیساهای مجلل آمریکاست و کارش بدون تقدیس و تزکیه پیش نمی رود. از این قرار او به ظاهر مسیحی معتقدی است که آدم می کشد و بنابراین یک مسیحی کرمکی است. پس تا این جا یک مسیحی کرمکی بیشتر از تمام مسلمان های مریض عامل کشت و کشتار و زورچپان کردن حرف خودش و دیدگاه خودش به جهان بوده است.

- اسرائیل یک کشور یهودی کرمکی است که از زمان تاسیس تاکنون یتیم خانه های زیادی را آباد کرده است. زمین مردم را می دزدد و به جایش جسد تحویل می دهد.

همچنین اگر چه جهاد در موارد زیادی جنبه دفاعی دارد اما به منظور گسترش اسلام و آزاد سازی مظلومان از بند حکومت های ظالم و... نیز انجام می شود همچنین کسانی که تمام عمر خود را صرف گوشه ای از اسلام کرده اند هنوز به خود این جرأت را نداده اند که بگویند آن قسمت را کاملا درک کرده اند.

عرض از مبدا
یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۱, ۰۰:۲۹
دالایی لاما (به تبتی: ) لقبی است که به رهبر دینی بوداییان تبت داده می*شود. دالایی لاما بر رهبران هر چهار مکتب بودایی برتری دارد.. برای دالایی لاما اغلب پیش از این لقب، عنوان «حضرت مقدس» به*کار می*رود.
پیروان دالایی لاما بر این باورند که بیدارگر (بوداسف) مهرورزی که اولوکیتشوارا نام دارد مانند همه زندگان باززایی دارد و دالایی لاما همان بیدارگر مهرورزی در جسمی جدید است.

واژهٔ دالایی در زبان مغولی به معنی «اقیانوس» است و لاما (بلا ما) معادل تبتی واژهٔ «پیر» در معنی مرشد است. دالایى لاما «حضرت مقدس» در سال 1935 در روستاى کوچکى در شمال شرقى تبت به جهان آمده است. تنزین گیاتسو در سن 5 سالگی به عنوان دالایی لامای چهاردهم تبت منصوب شد و در سن 15 سالگی رهبری تبت را برعهده گرفت و در 24 سالگى در فلسفه بودایى دکترا گرفت .از سال 1917-1959 دالایی لاما رئیس حکومت تبت بود و در کاخ پوتالا که در شهرلهاسا است اقامت داشت . وی در سال 1959 پس از اشغال نظامی تبت به دنبال یک قیام ناموفق به هندوستان متواری شد تبت سرزمين مقدس بودائيان در آسياي مرکزي است که ارتفاع متوسط آن از سطح دريا حدود 4900 متر است. رشته کوههاي هيماليا نيز در اين سرزمين قرار دارد. پايتخت سنتي تبت، شهر لهاسا است که اکنون مرکز اين استان به شمار مي رود.

. تلاشهای غیر خشونت آمیز وی در راه حفظ فرهنگ تبت و آزادی این منطقه جایزه صلح نوبل سال 1989 را برای او به همراه داشت.این راهب 72 ساله و رهبر بودائیان تبت چهار دهه است که در دارمسالا، هندوستان زندگی می*کند و هدایت دولت معزول شده تبت را برعهده دارد.

دالایی*لاما در راستای به رسمیت شناخته*شدن پیام صلح، رویکرد غیرخشونت*آمیز، درک بین ادیان، مسئولیت*پذیری و محبت جهانی خود تاکنون بیش از 84 جایزه، دکترای افتخاری، تقدیرنامه و غیره دریافت کرده است. وی همچنین تاکنون بیش از 72 جلد کتاب از جمله "تبت من"، " مهربانی، وضوح وبینش" و " اتحادیه خوشی و پوچی" منتشر کرده است.

، رهبر معنوی بوداییان تبت حتی به دانشگاه کالگاری کانادا برای ارائه درسهای معنوی و به مؤسسه هندی مدیریت در دهلی نو برای تدریس مدیریت رفته است اگر چه وی هیچ زمینه ای در مدیریت ندارد اما مدیر روابط عمومی موسسه هندی مدیریت می گوید: تعهد دالایی لاما به ارتقای ارزشهای انسانی چون: محبت، تساهل، قناعت و خویشتنداری درخور توجه و تجزیه و تحلیل است. این صفات مدیریت بوده و دالایی*لاما به ما کمک می*کند در آینده بتوانیم مدیریت را برعهده گیرید می*تواند ما را در یادگیری مرزهای جدید در مدیریت یاری نماید.
او غالباً مى گوید: «من تنها یک راهب بودایى ساده ام - نه بیشتر، نه کمتر.» او هر روزصبح ساعت ۴ از خواب برمی خیزد و به مدی تیشن مى پردازد.

کتاب ها و سخنرانی های دالایی لاما گنجینه ای است برای بهتر زیستن و خودشناسی.به باور او صلح درونی مى تواند صلح و آرامش بیرونى را در پى داشته باشد. دالایى لاما پیوسته در کوشش است که راهکار صلح آمیزى براى مسأله تبت بیابد. هفته*نامه تایم در شماره ۲ مه ۲۰۰۸، پنجمين فهرست سالانه «بانفوذترين زنان و مردان جهان» را منتشر کرد. در این رده*بندی، دالایی لاما در مقام اول در ردهٔ «بانفوذ ترين رهبران کشورها و انقلابيون» جای داشت. (1)
اما پس از بالا گرفتن آشوب ها در تبت در پاسخ به خبر نگاری که گفت: (خیلی*ها می*گویند. شما نفوذی مهاركننده بر موقعیت داشته*اید، یعنی بر تبتی*ها. اما كسانی هم هستند كه می*گویند دالای لاما دارد مهار حامیانش را از دست می*دهد) این موضوع را تایید کرد.


اسامی دالایی لاماهای پیش از او


گندون دروپ|گندون گیاتسو | سونام گیاتسو | یونتن گیاتسو | لوزانگ گیاتسو | تسانگیانگ گیاتسو | کلزانگ گیاتسو | جامپهل گیاتسو | لونگتوک گیاتسو | تسولتریم گیاتسو | خدروپ گیاتسو | ترینلی گیاتسو | توبتن گیاتسو | تنزین گیاتسو

سخنان دالایی لاما

«شاد زندگی کنید و شادی را در اطراف خود گسترش دهید.»
مطالبی است که دالایی لاما در سال 2008 سخن به میان آورده اند
1ـ به خاطر داشته باش که عشقهای سترگ ودستاوردهای عظیم، به خطر کردن ها و ریسکهای بزرگ محتاجند.
2ـ وقتی چیزی را از دست دادی، درس گرفتن از آن را از دست نده.
3ـ این سه میم را از همواره دنبال کن:
3ـ1ـ محبت و احترام به خود را
3ـ2ـ محبت به همگان را
3ـ3ـ و مسئولیت پذیری در برابر کارهایی که کرده ای
4ـ به خاطر داشته باش دست نیافتن به آنچه می جویی گاه یک شانس بزرگ است.
5ـ اگر می خواهی قواعد بازی را عوض کنی اول قواعد را بیاموز.
6ـ به خاطر یک مشاجرۀ کوچک، ارتباطی بزرگ را از دست نده.
7ـ وقتی دانستی که خطایی مرتکب شده ای، گامهایی را پیاپی برای رفت آن خطا بردار.
8ـ بخشی از هر روز خود را به تنهایی گذران.
9ـ چشمان خود را نسبت به تغییرات بگشا، اما ارزشهای خود را به سادگی در برابر آنها واننه.
10ـ به خاطر داشته باش گاه سکوت بهترین پاسخ است.
11ـ شرافتمندانه بزی؛ که هر گاه بیشتر عمر کردی، با یادآوری زندگی خویش دوباره شادی را تجربه کنی.
12ـ زیرساخت زندگی شما، وجود جوی از محبت و عشق در محیط خانه و خانواده است.
13ـ در مواقعی که با محبوب خویش ماجرا می کنی و از او گلایه داری، تنها به موضوعات کنونی بپرداز و سراغی از گلایه های قدیم نگیر.
14ـ دانش خود را با دیگران در میان گذار... این تنها راه جاودانگی است.
15ـ با دنیا و زندگی زمینی بر سر مهر باش.
16ـ سالی یک بار جایی برو که تا کنون هرگز نرفته ای.
17ـ بدان که بهترین ارتباط آن است که عشق شما به هم، از نیاز شما به هم سبقت گیرد.
18ـ وقتی می خواهی موفقیت خود را ارزیابی کنی، ببین چه را از دست داده ای که چنین را به دست آورده ای.
19ـ در عشق و آشپزی، جسورانه دل را به دریا بزن.
حس ناب ایمان و از خود گذشتگی معنای حقیقی زندگی فرد است و بر اساس تعالیم بودا این حس باید به واسطه استدلال رشد و پرورش یابد.


نگاه دالایی لاما به اسلام

"دالایی لاما" در سخنراني خود درمراسمی _که به منظور اهدای جایزه صلح نوبل به وی برگزار شده بود _در دانشگاه هاروارد پیرامون "جهاد" در اسلام، گفت: اسلام به پيروان خود مي آموزد به همه انسان ها چه مسلمان و چه غير مسلمان عشق بورزند .مفهوم کلمه جهاد در اسلام، به اشتباه به مردم فهمانده شده و بسياري از افراط گرايان از اين واژه عليه اسلام سوء استفاده کرده اند اسلام دين مهرباني و شفقت است و به جرات مي توان گفت که جهاد يکي از وجوه اسلام است که مورد سوء استفاده قرار گرفته و تعابير نادرستي از آن شده است. اماهر يک از پيروان دين اسلام مي دانند که بر اساس قوانين اسلامي، جهاد موضوعي دفاعي است و افراد پيش از اظهار نظر درباره موضوعات مربوط به اسلام بايد ابتدار درباره آن به خوبي تحقيق و بررسي کنند. علماي اسلامي تنها زماني جهاد به معناي مبارزه و نبرد را خوب مي دانند که هدف از اين مبارزه و نبرد، ستيز با ظلم، فساد و بي عدالتي باشد. من اسلام را کاملا درک مي کنم. مسلمانان با در دست گرفتن 99 دانه تسبيح نام هاي متفاوتي از الله را بر زبان مي آورند که همه اينها نشانگر شفقت و رحمت و چيزهاي خوب و مثبت است. من فکر مي کنم پرستش زياد خداوند بيانگر عشق و مهرباني نامتناهي است. اسلام به پيروان خود مي آموزد به همه انسان ها چه مسلمان و چه غير مسلمان عشق بورزند در اين صورت با ايمان زياد نسبت به خدا، مهرباني در وجود فرد بيشتر و بيشتر مي شود.

دالایی لاما در تازه ترین دیدارش با پاپ جدید عنوان کرده است که تعداد کمی از مسلمانان کرمکی وجود دارند که باعث آزار و اذیت هستند.

جواب:

- دالایی لاما از یک سری مسلمان کرمکی مریض یاد می کند که از اپرا خوششان نمی آید و اگر به پیغمبرشان دری وری بگویند جوش می آورند. اما دالایی لاما یادش می رود بگوید که تا قبل از اختراع بن لادن توسط پول صهیونیست ها و بازوی آمریکا و پاکستان، چطور این همه اپرا اجرا می شد و جیک کسی هم در نمی آمد. حالا کی کرمکی است؟

- کسی که به خدا و پیغمبرش فحش بدهد به خودش ظلم کرده است. هیچ مسلمانی. دیگری را به خاطر توهین به دینش ترور نمی کند. چون او در قرآن خوانده است که بی ادبی چه عواقب وخیمی خواهد داشت.
گروه های کرمکی اسلامی را اگر روی هم بریزیم و آدم کشی های شان را ردیف کنیم مطمئنا به رکورد آمریکا در عراق نخواهیم رسید که چیزی بالغ بر 650,000 آدم بیگناه و گناهکار را سلاخی کرده است و رئیس جمهورش خیلی خاطر خواه کلیساهای مجلل آمریکاست و کارش بدون تقدیس و تزکیه پیش نمی رود. از این قرار او به ظاهر مسیحی معتقدی است که آدم می کشد و بنابراین یک مسیحی کرمکی است. پس تا این جا یک مسیحی کرمکی بیشتر از تمام مسلمان های مریض عامل کشت و کشتار و زورچپان کردن حرف خودش و دیدگاه خودش به جهان بوده است.

- اسرائیل یک کشور یهودی کرمکی است که از زمان تاسیس تاکنون یتیم خانه های زیادی را آباد کرده است. زمین مردم را می دزدد و به جایش جسد تحویل می دهد.

همچنین اگر چه جهاد در موارد زیادی جنبه دفاعی دارد اما به منظور گسترش اسلام و آزاد سازی مظلومان از بند حکومت های ظالم و... نیز انجام می شود همچنین کسانی که تمام عمر خود را صرف گوشه ای از اسلام کرده اند هنوز به خود این جرأت را نداده اند که بگویند آن قسمت را کاملا درک کرده اند.

عرض از مبدا
یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۱, ۰۰:۳۲
سیاست دالایی لاما وتبت

دولت چين دالايي لاما را متهم مي کند که به دنبال جدا کردن تبت از خاک اصلي چين است،اما اوضمن رد اتهامات دولت چین بیان کردکه وی خواستار استقلال تبت از سرزمین چین نیست اما به این نکته ایمان دارد که دولت مرکزی پکن باید خودمختاری لازم را در اختیار تبتیان گذارد تا مردم تبت بتوانند از آزادی مذهب و آزادی فرهنگ برخوردار شوند.با این حال دولت چین به مخالفت با وی تاکید داردوحتی سعی بر این دارد تا ازسفرهای غیر سیاسی او به سایر کشورها جلوگیری کند.همچنین ازراهپیمایی هاوتظاهرات مردم تبت (که اغلب با خشونت وآشوب همراه می شود)با استفاده از سلاح گرم جلوگیری می کند نتیجه آنکه عده ای از مردم تبت در این گونه فعالیتها به خاک وخون کشیده می شوند. و دالایی لاما به طور مداوم هر گونه دخالت خود را در ناآرامی*ها انکار کرده است همچنیندولت چین را به «قتل*عام فرهنگی» مردم تبت متهم کرده و تهدید کرده که در صورت ادامه خشونت*ها از مقام خود به عنوان رهبر سیاسی تبت کناره گیری خواهد کرد. دولت چین نیز بالاخره اعتراف کرد که ناآرامی*های چند روز اخیر به سرعت در حال گسترش است و به نقاط دیگر تبت کشیده شده است. [کناره*گیری دالای لاما از مقام رهبری مردم تبت می*تواند باعث تشدید ناآرامی*ها شود]البته پکن این سخنان و تهدیدهای دالایی لاما را «دروغ*های بی*شرمانه»*ای توصیف کرده است که هدف از آن*ها پنهان کردن اهداف و نیات واقعی رهبر مذهبی تبت است. نظر شخصی دالایی لاما در رابطه با کشتار مردمش نیز جالب است علی رقم این که دولت مرکزی پکن تمامی خبرنگاران و شهروندان خارجی را از تبت اخراج کرده و مانع از آن می شود تا گزارشی از وضعیت آن منطقه به بیرون درز کند واو نیزدر تبعیدبه سر می برداما خودش از این اقدامات چین اظهار اگاهی کرده وتنها برای مردم خو د گریه می کند بدون این که خشمگین شود!!چون خشم رابد دانسته وروح خود را با آن بیگانه می بیندوالبته درجواب خبر نگاری بعداز کشته شدن 200 نفر از تبتی ها در جریان یک تظاهرات می گوید: گاهی یک واژه خشمگینانه بی اختیار از ذهنم می گذشت که این هم به اندازه کافی بد بود. . چینی ها نسبت به من بی اعتماد هستند و من به آنها ترحم می کنم. باید اعتراف کنم که در این چند هفته اخیر دوره ی راحتی نداشته ام. و البته دو طرف رابه آرامش ودوری از خشونت دعوت می کند. و در ادامه می گوید: علی رغم تمامی هراس ها و نگرانی های من، با ضمیر ناخودآگاهم مشکلی ندارم و به طور کامل وظایف خود را به انجام می رسانم. من مشکل خواب ندارم!!! و شاید همه اینها به خاطر است که برای چینی ها هم دعا می کنم. برای رهبران آنها و کسانی که دستانشان به خون انسان های بیگناه آلوده است.




سیاست دالایی لاما وتبت

دولت چين دالايي لاما را متهم مي کند که به دنبال جدا کردن تبت از خاک اصلي چين است،اما اوضمن رد اتهامات دولت چین بیان کردکه وی خواستار استقلال تبت از سرزمین چین نیست اما به این نکته ایمان دارد که دولت مرکزی پکن باید خودمختاری لازم را در اختیار تبتیان گذارد تا مردم تبت بتوانند از آزادی مذهب و آزادی فرهنگ برخوردار شوند.با این حال دولت چین به مخالفت با وی تاکید داردوحتی سعی بر این دارد تا ازسفرهای غیر سیاسی او به سایر کشورها جلوگیری کند.همچنین ازراهپیمایی هاوتظاهرات مردم تبت (که اغلب با خشونت وآشوب همراه می شود)با استفاده از سلاح گرم جلوگیری می کند نتیجه آنکه عده ای از مردم تبت در این گونه فعالیتها به خاک وخون کشیده می شوند. و دالایی لاما به طور مداوم هر گونه دخالت خود را در ناآرامی*ها انکار کرده است همچنیندولت چین را به «قتل*عام فرهنگی» مردم تبت متهم کرده و تهدید کرده که در صورت ادامه خشونت*ها از مقام خود به عنوان رهبر سیاسی تبت کناره گیری خواهد کرد. دولت چین نیز بالاخره اعتراف کرد که ناآرامی*های چند روز اخیر به سرعت در حال گسترش است و به نقاط دیگر تبت کشیده شده است. [کناره*گیری دالای لاما از مقام رهبری مردم تبت می*تواند باعث تشدید ناآرامی*ها شود]البته پکن این سخنان و تهدیدهای دالایی لاما را «دروغ*های بی*شرمانه»*ای توصیف کرده است که هدف از آن*ها پنهان کردن اهداف و نیات واقعی رهبر مذهبی تبت است. نظر شخصی دالایی لاما در رابطه با کشتار مردمش نیز جالب است علی رقم این که دولت مرکزی پکن تمامی خبرنگاران و شهروندان خارجی را از تبت اخراج کرده و مانع از آن می شود تا گزارشی از وضعیت آن منطقه به بیرون درز کند واو نیزدر تبعیدبه سر می برداما خودش از این اقدامات چین اظهار اگاهی کرده وتنها برای مردم خو د گریه می کند بدون این که خشمگین شود!!چون خشم رابد دانسته وروح خود را با آن بیگانه می بیندوالبته درجواب خبر نگاری بعداز کشته شدن 200 نفر از تبتی ها در جریان یک تظاهرات می گوید: گاهی یک واژه خشمگینانه بی اختیار از ذهنم می گذشت که این هم به اندازه کافی بد بود. . چینی ها نسبت به من بی اعتماد هستند و من به آنها ترحم می کنم. باید اعتراف کنم که در این چند هفته اخیر دوره ی راحتی نداشته ام. و البته دو طرف رابه آرامش ودوری از خشونت دعوت می کند. و در ادامه می گوید: علی رغم تمامی هراس ها و نگرانی های من، با ضمیر ناخودآگاهم مشکلی ندارم و به طور کامل وظایف خود را به انجام می رسانم. من مشکل خواب ندارم!!! و شاید همه اینها به خاطر است که برای چینی ها هم دعا می کنم. برای رهبران آنها و کسانی که دستانشان به خون انسان های بیگناه آلوده است.


اقدامات وسخنان تند سران چین علیه دالایی لاما وتبت همواره از سوی کشورهای اروپایی وامریکا سرزنش شده است.آشوب*های اخیر تبت مستمسکی برای ایالات متحده و سایر رقبای تجاری چین شده است تا با وارد کردن سیاست به حوزه ورزش نهایت سو استفاده را از شرایط چین برده و از این فشارها برای بهره برداری اقتصادی سود ببرند. تاکنون سازمان عفو بین*الملل مستقر در لندن که تا کنون بارها به حرکت*های مغرضانه به سود غرب متهم شده است در نامه از کشورهای جهان و به خصوص جرج بوش رییس*جمهور ایالات متحده خواسته است تا بازی*های المپیک پکن را که هزینه*های گزافی برای پکن داشته تحریم کنند! و به نظر میرسد به دلیل همین حمایت ها است که رهبر معنوی بوداییان جهان در مقابل سیاست های تند امریکا علیه سایر کشورها سکوت ویاخوش بینی افراطی در پیش گرفته است از جمله اینکه آقای بوش رادالایی لاما می گوید من احترام زیادی برای بوش قائلم و دوستش دارم برای اینکه بسیار رک گوست. نیات خوبی دارد اما بعضی سیاستهایش برخلاف انگیزه صادقانه و هدف ...(اما در توجیح کارهای بسیار زشت بوش که غیر قابل انکاراست) درک درستی از واقعیت ندارد.همچنین در17 ا کتبر 2007 در مراسمی که بوش در آن حضور داشت، دالايی لاما مدال طلا ی کنگره آمريکا را دريافت کرد چين نیز اين مراسم را مسخره معرفی کرد واز امریکا برای جلوگیری از تیره شدن روابطشان خواست تا مدال را پس گیرد قبل ازورود دالایی لاما نیز خواسته بود که مانع از ورودش به امریکا شود
حتی خبرهای موثقی در رابطه با دخالت سازمان سیا در آشوب های شهر آمدو درتبت وجود دارد.در این شرایط می*توان حدس زد افزایش قدرت این گروه*های در ماه*های اخیر بی*تاثیر از منابع خارجی و تغییر برخی سیاست*های جهانی نبوده باشد چرا که استقلال تبت شاید برای مردم این ناحیه منافع اقتصادی چندانی نداشته باشد اما بی*تردید موجب تضعیف بزرگ*ترین رقیب اقتصادی ایالات متحده خواهد شد که اگر روند رشد اقتصادی*اش مهار نشود (چین) در کم*تر از ۱۰ سال آینده آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت و به قدرت اول جهان تبدیل خواهد شد. تبت به لحاظ اقتصادی منطقه*ای بیشتر متکی به اقتصاد روستایی با اراضی کشاورزی اندک در ارتفاعات خشک و سرد محسوب می*شود که به طور سنتی دامداری حرفه اصلی مردمان آن است.
این منطقه خودمختار تنها ناحیه چین محسوب می*شود که به طور کامل از مالیات معاف است و در عوض دولت مرکزی نیز سالانه حدود ۹۰ درصد مخارج دولت منطقه را تقبل می*کند. صنعت توریسم که اخیراً در این ناحیه رشد چشمگیری داشته، بیشتر رشد خود را مرهون زیر ساخت*هایی است که پکن در این ناحیه ایجاد کرده و هیچ یک محصول فن*آوری بومی یا با هزینه منطقه خودگردان نبوده است. معدن غنی روی، مس، قلع به ارزش تخمینی ۱۲۸ میلیارد دلار که در سال ۲۰۰۷ زیر فلات تبت کشف شده است هنوز با مرحله استخراج و سودآوری فاصله زیادی دارد که آن نیز در توان دولت مستقل تبت به تنهایی نیست. تمام این مسائل نشان می*دهند که گزینه استقلال از چین سوای مساله آزادی*های فردی و مذهبی (خارج از نظام سوسیالیست چین) منفعت اقتصادی چندانی برای مردم تبت به همراه نخواهد داشت و شاید گزینه معقولی به شمار نرود بااین حال رهبردولت در تبعید تبت طی یک سخنرانی در هندوستان اظهار داشت : پیش از این تبتی ها کوته بین بودند اما این روزها که دور از وطن خود به سر می برند آموزش دیده و بر همین اساس وظیفه شناس و فداکار شده اند. «دالايي لاما» در پيامي ويدئويي كه در جمع صدها راهب، راهبه و مردم عادي در شهر «دارمسالا» در شمال هند به نمايش درآمد، ديگر لزومي ندارد رهبري معنوي و سياسي تنها برعهده يك فرد باشد. دالايي لاماها طي 500ـ400 سال گذشته رهبري امور دنيوي و معنوي را برعهده گرفته*اند؛ ممكن است اين رهبري به*طور نسبي مفيد بوده باشد .امروز براي تمامي جهان واضح است كه دموكراسي به*رغم نكات منفي معدود، بهترين نظام است و به*همين دليل ضروري است كه تبتي*ها نيز با جامعه جهاني همسو شوند تمامي مسئوليت را بر دوش دالايي لاما قرار داديم و اين رويكرد خطرناك است؛ روش صحيح اين است كه رهبري كه با روش*هاي ديپلماتيك انتخاب شده است، هدايت جنبش مردمي را برعهده بگيرد.» رهبر معنوي بودائيان جهان با تاكيد بر لزوم يكي شدن با جامعه جهاني، از تبتي*هاي در تبعيد خواست براي تضمين تداوم دولت تبت، با سيستم دموكراتيك انتخاب رهبر همسو شوند.
در شرايطي كه سن دالايي لاما هر روز بالاتر مي***رود و وضعيت جسماني وي وخيم*تر مي*شود، مساله جانشيني رهبر معنوي به يكي از دغدغه*هاي تبتي**هاي در تبعيد تبديل شده است.
بسياري از تبتي*ها نگرانند كه مرگ دالايي لاما و در پي آن خلا رهبري معنوي تبت، فرصتي در اختيار مقام*هاي پكن قرار دهد تا فشارهاي خود را تشديد كند
خاب جانشین به جای تناسخ پس از مرگ ایراد شد. وی گفت: اگر مردم تبت احساس کنند که وجود دالایی لاما ضروری است این سنت ادامه می یابد. براساس سنت بودیسم تبت. جانشین دالایی لاما توسط کمیته ای از راهبان بودیسم انتخاب می شود که کودکی را می یابند که پس از مرگ وی متولد شده است و او را به عنوان رهبر آینده تبت انتخاب می کنندهمچنین دالایی لاما از احتمال مؤنث بودن جانشین خود خبر داد

عرض از مبدا
یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۱, ۰۰:۳۳
نتیجه

بسیاری از سفرهای دالایی لاما به نیت غیر سیاسی شروع وبا اعمال سیاسی همراه می شود.همان طور که گفته شد او تنها خودمختاری تبت برای آزادی اعمال دینی رامی خواهد وبه شدت با خشونت مخالف است اما مردم تبت با حمایت وهدایت برخی کشور هااز جمله امریکا (که گوی سبقت را از دیگران ربوده)به نظر می رسد خواستار جدایی کامل سیاسی( والبته با رهبری دالایی لاما )می باشندکسی که بوش او را مرد صلح می خواند و البته چه کسی بهتر از او که همه را به خود جذب می کند شهرت جهانی دارد و وانجام اعمال دینی درسر ندارد وبا رییس جمهور سابق امریکا رابطه ی دوستی به محکمی اتحاد خانوادگی دارد.یا مثلا عقب انداختن دیدار اتحادیه اروپاوچین به دلیل پافشاری سارکوزی با دالایی لاماو لجبازی چین مبنی بر این که در صورت حضور او دیدار را به عقب می اندازد مقامهاي چيني از تصميم خود براي به تاخير انداختن نشست با سران اتحاديه اروپا به دلیل حضور دالایی لاما در اروپا خبر دادند
بوش و قانونگذاران آمريكايي به دالايي لاما مدال طلاي كنگره ي آمريكا را اعطا می كنند.در همان دیدار دالايي لاما در مورد بوش گفت : ما يكديگر را مي شناسيم و فكر مي كنيم يك دوستي بسيار نزديك را گسترش داده ايم ; چيزي شبيه اتحاد يك خانواده. اعطاي مدال به دالايي لاما اصول روابط بين المللي را نقض مي كند اما تا به حال امریکا به کدام قانون احترام گذاشته است در جهان امروز این قانون است که از قدرت تبعیت می کند .
به نظر می رسد دالایی لاما بهترین گزینه برای امریکا برای رهبری مناطقی که از چین جدا خواهد شد باشد .کسی که در مقابل جنگ وکشتار این گونه چشم هایش را می بندد تا بتواند به آرزوی دیرینه اش برسد عبادت بودا در سرزمین مقدس با چین یا بدون چین.


منابع :

خبرگزاری ايلنا
خبرگزاری مهر
ویکی*پدیا
[Only Registered And Activated Users Can See Links]
[Only Registered And Activated Users Can See Links]
meditationvillage.org.www
[Only Registered And Activated Users Can See Links]
[Only Registered And Activated Users Can See Links]
[Only Registered And Activated Users Can See Links]
[Only Registered And Activated Users Can See Links]
[Only Registered And Activated Users Can See Links]
[Only Registered And Activated Users Can See Links]
literatime.blogspot.com.www
[Only Registered And Activated Users Can See Links]
[Only Registered And Activated Users Can See Links]
[Only Registered And Activated Users Can See Links]

عرض از مبدا
یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۱, ۰۰:۳۸
نقدی بر دالای لاما

سرور و شادمانی و رضایت مندی از گرایش های بنیادین فطرت است1 که در اثر حضور در محضر خداوند ادراک آن کمال مطلق و رحمت بی کران تمام روح را فراگرفته بود. انسان شادمانی ناب و عمیقی را تجربه کرده است که پس از هجران از معشوق ازلی خویش و جدایی و دوری از آن عالم در جستجوی حیران و شیدای آن شادی و خواهان آن سرور ناب و بی کران می باشد. بودیسم تمام تعالیم خود را برای رهایی از رنج و رسیدن به زندگی شادمان (آناندا) ترتیب داده است. و دالای لاما رهبر در قید حیات بودائیان شادی را هدف زندگی معرفی می کند.




تعالیم بودایی بر چهار حقیقت شریف استوار است که اساس این آیین عرفانی را تشکیل می دهد.
2

1. در هر جای دنیا رنج وجود دارد.

2. رنج را می توان به زنجیره علت های دوازده گانه باز گرداند.

3. توقف رنج امکان پذیر است و زنجیره علیت را می توان نابود ساخت (نیروانا)

4. راههای هشتگانه ی مشخص برای از بین بردن رنج وجود دارد.

به نظر می رسد که سر آغاز رنج که انسان را در مسیر جهل (آوید یا: Avidya ) و در نتیجه رنج و زندگی مجدد قرار می دهد، توهم خود است. اگر ما زندگی را پر از رنج تجربه می کنیم برای این است که «آنچه را در زندگی عادی و روزمرّه مان حس و تجربه می کنیم، توهمی بیش نیست.»3 در اثر توهم و دانستگی کاذب انسان خود را چیزی مستقل و جدا در کنار سایر اشیاء و اشخاص قلمداد می کند. در حقیقت با نفی، خود را اثبات کرده و یک خود محدود و هویت کاذب به دست می آورد هویتی که به موجب آن چیزی غیر از هزاران چیز دیگر و شخصی در مقابل اشخاص دیگر است. بنیان وجود انسان با این نفی و تحدید شکل می گیرد و از این فقدان و محدودیت نیاز و سپس آرزو و سرانجام رنج پدید می آید.

«رنج از تشنگی و تمایل به چیزهایی پیدا می شود که از دسترس ما بیرون است... در مفهوم «تشنگی» پیشاپیش مفهوم «خود» یعنی روان، مسلم گرفته می شود. و این خود یا «من» آفریننده جهان دویی است. هر «خود»ی خود را با نفی خویش آشکار می کند، سپس با «نه- خود» روبه رو می شود که همان زدودن یا محو خود است. وقتی که «خود» این گونه محدود باشد در او تمایل به غلبه بر ضدش، یا درست تر گفته باشیم، تصاحب ضدش پیدا می شود. اما این تناقص با خویش است و به جایی جز ویرانی خود نمی رسد. «خود» از نابود شدن بیزار است، اما بنیاد نمی گیرد مگر آن که دست به خود کشی بزند، که او سخت از فرایند آن می ترسد. پس رنج نتیجه ای است ناگزیر»4



[Only Registered And Activated Users Can See Links]

هویت شخص یا خود از آنجا پدید می آید که انسان چیزهای عالم را غیر خود بداند و در واقع بین خود ذهنی و سایر پدیده ها فرق گذارد، آنگاه به تمنای آنها می افتد و رنج او آغاز می شود. در حقیقت او خودی برتر دارد که اگر به آن برسد تمنا و تشنگی اش پایان می پذیرد و این راه نجات است.

انسان بر سر یک دو راهی است: یکی جستجوی هویت ذهنی از خود و در نتیجه تمایز گذاری میان خود و غیر خود و احساس فقدان نسبت به آنها و در صدد تصاحب برآمدن و غلبه بر همه ی چیزهایی که از وجود «خود ساخته» و موهوم او بیرون و دور است. و دیگر شناخت خود به صورتی که هیچ هویت متمایز و محدودی در عرض سایر پدیده ها نیست. پس در این زمان او هیچ نیست و همه چیز است. و هیچ نمی خواهد چون همه چیز است.

جهل از خود پنداری آغاز شده، موجب می شود که انسان حقیقت خویش را نبیند و درمه (نظام جهان) را نشناسد و در چرخ کثرت و زندگی گرفتار آمده، به تمنا و آرزو که سبب تولد دوباره پس از مرگ و بازگشت به این جهان است و رنج را در پی دارد، دچار شود.

«رنج نتیجه ی دوباره زاییده شدن است، که ثمره ی کارمایی است که بنابر قانون علت و معلول تأثیر می کند. کارما، جهان و انسان را به فرمان دارد و علت آن نادانی است که سبب زنجیره ی تولیدهای پیاپی می شود. نظریه نادانی در دوازده حلقه ی زنجیر علی این گونه بیان شده است: 1- در آغاز نادانی است؛ 2- از نادانی، کرمه سازها برمی خیزد؛ 3- از کرمه سازها، دانستگی برمی خیزد؛ 4- از دانستگی، نام و شکل؛ 5- از نام و شکل، شش بنیاد حس؛ 6- از شش بنیاد حس، تماس؛ 7- از تماس، احساس؛ 8- از احساس، تشنگی؛ 9- از تشنگی، دلبستگی؛ 10- از دلبستگی، وجود یا شدن؛ 11- از وجود، تولد؛ 12 - و از تولد، رنج می برد.»5

وسوبندو این زنجیر علی را چنین توضیح می دهد که: چون در زندگی پیشین درباره ی معنای عظیم وجودمان نادان بودیم تمایلات مان را آزاد می گذاشتیم و از همین جا کرمه سازها دانستگی ذهنی یا توهم را برای ما ذخیره کرده و به شکل ها و نام ها و حواس گرفتار شده و اسباب تولد دوباره را فراهم می کردیم.6

در عرفان بودایی شادی به معنای فقدان رنج و اندوه است و آرامش به معنای نبودن اضطراب و نگرانی که این را شادی و آرامش منفی می نامیم. دالایی لاما می گوید: «وقتی در مورد شادی در مکتب بودا صحبت می کنیم درک ما از آن محدود به یک وضعیت از احساس می شود. یقیناً بازایستایی (بازایستایی کامل رنج) یک وضعیت حسی نیست. با این وجود می توانیم بگوییم این پدیده عالی ترین شکل شادی است.»7 اما ممکن است که شادی و آرامش بر اثر تحقق عوامل حقیقی آنها روی دهد. در عرفان بودیسم کوشش بر این است که عوامل رنج آفرین و اضطراب زا و نگرانی بخش و اندوه آور حذف شود و همه این ها هم در مرحله اصلاح به یک علت یعنی تصورات ذهنی و در نتیجه ناتوانی در مدیریت احساسات باز گردانده می شود. بنابراین آرامش و شادمانی در بودیسم که درخشان ترین نقطه این سنت معنوی است، به یک نوع و آن هم از نوع منفی و سلبی محدود می شود.

اما آیا به راستی عوامل ایجابی برای آرامش و شادی وجود ندارد؟ وجود یک حامی با نیروی مطلق و عشق نامحدود چقدر می تواند آرامش بخش و شادی آفرین باشد؟ احساس پیوندی نزدیک با سرچشمه هستی، با کسی که غنی و پاک و زیبا و مهربان است چه سرور پایدار و آرامش ژرفی را به روح و روان می بخشد. خداوند علت ایجابی شادمانی و آرامش و عمیق و ابدی و نامحدودی است که با ایمان و عمل برای او هر چه نزدیک تر می توان حضورش را احساس کرد. هستی او فراتر از همه نیستی ها و حقیقتی برتر از همه دروغ ها و سراب ها.

جان ما تشنه سرور است و سرور یکی از نام های خداست. سرور از ریشه لغوی سرّ گرفته شده و به معنای شادی نهفته در درون و عمیقی است که از نهانگاه جان آدمی سرمی کشد و فراتر از همه عوامل رنج و شادی روح انسان را به معدن سرور و شادی نامتناهی پیوند می زند. فطرت ما شاهد پیوند ربوبی و سرور حضور خداوند بوده و در طلب و تمنای تجربه دوبارة آن شادی بال و پر می زند. اما شادی که دالایی لاما مطرح می کند بسیار حقیرتر از آن است که قلب ما برای آن می تپد. به همین علت او تمام عظمت های انسان را ندیده و بزرگ ترین آرزوی خود را خوراکی خوب و خوابی راحت اعلام می کند.


پی نوشت ها:

1- رشحات البحار. کتاب الانسان و الفطرة ص54.

2- دالایی لاما. کتاب خرد. ترجمه میترا کیوان مهر. تهران نشر علم 1384. ص 16 غ 15.

3- دالایی لاما. کتاب کوچک ژرف اندیش. ترجمه مهرداد انتظاری تهران نشر علم 1382. ص149.

4- ب.ل سوزوکی، راه بودا، ع. پادشاهی چاپ اول ویرایش دوم 1380 نشرنگاه معاصر ص 43

5- همان ص 585

6- همان ص 586

7- دالایی لاما. کتاب بیداری . ترجمه میترا کیوان مهر. تهران نشر علم 1384 . ص59



منبع:پگاه حوزه، ش 271

رهرو
چهارشنبه ۳۰ فروردین ۹۱, ۲۲:۱۶
[Only Registered And Activated Users Can See Links]

- داداشی به نظر تو زندگی بعد از تولد وجود داره؟
- آیا تو به وجود مامان اعتقاد داری؟
- نه من به این اراجیف اعتقادی ندارم؛ من یک روشنفکرم مگه تا حالا مامان رو دیدی؟

دلشاد
دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۱, ۰۳:۳۵
[Only Registered And Activated Users Can See Links]


تعظیم دالایی لاما (سگ صهيونيسم) در کنار دیوار غربی مسجد الاقصی


دالایی لاما بعد از تعظیم در مقابل دیوار ندبه به دیدار اولمرت رفت و اولمرت ده هزار دلار با عنوان کمک به خیرین به وی اعطا کرد.


آشنایی با دالایی لاما؛ عارف سازمان سیا ([Only Registered And Activated Users Can See Links])

بچه خوب
دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۱, ۰۳:۳۹
خدا لعنتش کنه

mamad13
دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۱, ۰۳:۴۰
سلام

مثل اینکه همین بنده خدا زحمت تارو مار کردن مردم بی گناه میانمار را کشیدن،(آمریکا هم ازش خیلی وقته حمایت می کنه)

جالبه ، پست های قبلی رو می خوندم بعضی ها......زرشک

دلشاد
دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۱, ۰۳:۴۰
دالایی لاما؛ نمونه بارز پیگیری اهداف سیاسی با پوشش معنویت

[Only Registered And Activated Users Can See Links]