کاربری
کاربر گرامی به خوش آمدید . اگر این نخستین بازدید شما از سایت است , لطفا ثبت نام کنید:
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 30 , از مجموع 35
  1. #1
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,655
    امتیاز : 87,436
    سطح : 100
    Points: 87,436, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    سپاس ها : 19,485
    سپاس شده 15,682 در 3,884 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض مالیات یا خمس و زکات

    بسم الله الرحمن الرحیم


    سلام و روز بخیر

    عده ای معتقد به پرداخت خمس نیستن و میگن خمس مال اون زمان بوده که مالیات نبوده.
    حالا چند وقتیه این سوال برای من پیش اومده که اون زمانی که خمس و زکات واجب شده، آیا مردم مالیات هم پرداخت می کردن؟
    ویرایش توسط blueblooded : دوشنبه ۲۲ آبان ۹۱ در ساعت ۱۷:۰۲
    ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
    تو بمان و دگران، وای به حالِ دگران

  2. #2
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آبان-۰۲
    محل سکونت
    ش ی ر ا ز
    نوشته ها
    176
    امتیاز : 3,480
    سطح : 36
    Points: 3,480, Level: 36
    Level completed: 87%, Points required for next Level: 20
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    سپاس ها : 575
    سپاس شده 563 در 149 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    خوب مگه خمس یا زکات ربطی به مالیات داره؟
    ما الان خمس میدیم مالیات هم میدیم
    ببخشید ارتباطشون رونمی فهمم

  3. #3
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,655
    امتیاز : 87,436
    سطح : 100
    Points: 87,436, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    سپاس ها : 19,485
    سپاس شده 15,682 در 3,884 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    حالا اول یه نفر جواب منو بده تا بعد ارتباطشونم بفهمیم.
    ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
    تو بمان و دگران، وای به حالِ دگران

  4. کاربر روبرو از پست مفید blueblooded سپاس کرده است .


  5. #4
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آبان-۰۲
    محل سکونت
    ش ی ر ا ز
    نوشته ها
    176
    امتیاز : 3,480
    سطح : 36
    Points: 3,480, Level: 36
    Level completed: 87%, Points required for next Level: 20
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    سپاس ها : 575
    سپاس شده 563 در 149 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    مالیات:
    به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانائی*های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.

    مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت*های اقتصادی است که نصیب دولت می*گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته*است.



    خمس - عربی و به معنای یک پنجم - یکی از انواع مالیات*های اسلامی است که شیعیان بدان معتقدند و به منظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی وضع شده*است.



    زکات (به انگلیسی: Alms Tax) از دستورات اسلامی و یکی از فروع دین است و در مورد چیزهایی وضع شده که انسان آنها را با کمک طبیعت به وجود می*آورد، آن هم طبیعت سهل و ساده؛ یعنی انسان به نسبت، کار کمی انجام داده و طبیعت کار بیشتر را انجام می*دهد و محصول را مفت و رایگان در اختیار انسان می*گذارد.

    مثلاً گندم که انسان بوجود می*آورد در قسمت کمی، فکر و عمل او دخالت دارد و قسمت بیشتر، فعالیت طبیعت است. ازاینرو اسلام به انسان می*گوید اینجا که از سخاوت طبیعت استفاده می*کنی مقداری از آن را باید در راههای دیگر بدهی. البته سوال مهمی که اینجا مطرح می*شود این است که چرا گندم باید زکات داشته باشد و برنج نداشته باشد؟ این مساله در سابق هم مطرح بوده*است در جواب گفته*اند، آن سادگی که در موارد زکات هست در برنج نیست یعنی به آن سادگی که گندم به دست می*آید برنج به دست نمی*آید و زحمت زیادی می*خواهد و زکات در واقع به این علت است که یک مقدار از چیزی را که طبیعت رایگان در اختیار انسان قرار می*دهد به دیگران بدهد.

    .
    .
    برای اگاهی بیشتر دوستان

  6. #5
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,655
    امتیاز : 87,436
    سطح : 100
    Points: 87,436, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    سپاس ها : 19,485
    سپاس شده 15,682 در 3,884 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط پریناز نمایش پست اصلی
    مالیات:
    به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانائی*های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.

    مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت*های اقتصادی است که نصیب دولت می*گردد زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته*است.

    خمس - عربی و به معنای یک پنجم - یکی از انواع مالیات*های اسلامی است که شیعیان بدان معتقدند و به منظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی وضع شده*است.
    پس خمس و مالیات هر دو یک کاربرد داره.
    هر دوش یعنی مقداری پول به دولت بدی تا دولت بتونه برای تو محیط زندگی و شغلی مناسبی فراهم کنه.
    این روزها نظر عده ای اینه که خمس مال اون زمان بوده که مالیات نبوده.
    گفتم برم بپرسم و مطمئن بشم که اون موقع مالیات بوده یا نه.
    ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
    تو بمان و دگران، وای به حالِ دگران

  7. #6
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آبان-۰۲
    محل سکونت
    ش ی ر ا ز
    نوشته ها
    176
    امتیاز : 3,480
    سطح : 36
    Points: 3,480, Level: 36
    Level completed: 87%, Points required for next Level: 20
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    سپاس ها : 575
    سپاس شده 563 در 149 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اره منم که خوندم به این نتیجه رسیدم
    ولی توجیهی که کردم این بود که مالیات به دولت داده میشه
    ولی خمس و زکات به حاکم اسلامی
    مثلا از مالیات که سهم سادات پرداخت نمیشه که؟
    البته من اطلاع کافی ندارم
    ولی خوب خیلیا رو هم دیدم که میگیم چرا خمس نمیدی میگه من مالیات میدم
    واسم همیشه سوال بوده

  8. #7
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,655
    امتیاز : 87,436
    سطح : 100
    Points: 87,436, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    سپاس ها : 19,485
    سپاس شده 15,682 در 3,884 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    سهم سادات چیه؟
    ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
    تو بمان و دگران، وای به حالِ دگران

  9. #8
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آبان-۰۲
    محل سکونت
    ش ی ر ا ز
    نوشته ها
    176
    امتیاز : 3,480
    سطح : 36
    Points: 3,480, Level: 36
    Level completed: 87%, Points required for next Level: 20
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    سپاس ها : 575
    سپاس شده 563 در 149 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    خمس اموال را به چه كسى بايد پرداخت كرد و در كجا بايد مصرف شود؟

    ج. خمس را بايد دو قسمت كنند. يك قسمت آن سهم سادات است كه بنابر احتياط واجب بايد با اذن مجتهد جامع الشرايط به سيد فقير يا سيد يتيم، يا به سيدى كه در راه درمانده شده بدهند و نصف ديگر آن سهم امام است كه در اين زمان بايد به مجتهد جامع الشرايط بدهند و در صورت عدم مطالبه مجتهد، به مصرفى كه او اجازه مى دهد برسانند.


    اقای بهجت اینجوری جواب دادن

  10. #9
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,655
    امتیاز : 87,436
    سطح : 100
    Points: 87,436, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    سپاس ها : 19,485
    سپاس شده 15,682 در 3,884 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    سهم امام یعنی چی و به چه مصرفی میرسه؟
    ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
    تو بمان و دگران، وای به حالِ دگران

  11. #10
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-آبان-۰۲
    محل سکونت
    ش ی ر ا ز
    نوشته ها
    176
    امتیاز : 3,480
    سطح : 36
    Points: 3,480, Level: 36
    Level completed: 87%, Points required for next Level: 20
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    Social1 year registered1000 Experience Points
    سپاس ها : 575
    سپاس شده 563 در 149 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    علاّمه حلّی (647726) در تبصره،کتاب الزکاة،باب پنجم در خمس، می فرماید:

    خمس به شش سهم تقسیم می شود: سهم خدا، رسول و ذی القربی این سه سهم از آن امام و سه سهم دیگر از آن مسکینان و یتیمان و ابن سبیل های بنی هاشم است.

    در ارشاد می گوید:

    خمس به شش حصه تقسیم می شود، سه سهم آن از آن امام(ع) و سه سهم دیگر از آن مسکینان و ابن سبیل ها و یتیمان موءمن بنی هاشم است... و انفال که عبارت است از همؤ زمینهای موات و... از آن امام می باشد. در زمان حضور، امام به صلاحدید خود در آن تصرّف می کند و تصرّف در حقّ او جایز نیست مگر با اجازه وی و اگر کسی با اجازه تصرّف کند باید مقدار مصالحه را به او بپردازد. در زمان غیبت، سهمی که امام در اموال ما دارد در خصوص ازدواج،مسکن و تجارت، به ما (شیعیان) بخشیده شده است و در خصوص این سه مورد، پرداخت سهم های مسکینان و یتیمان و ابن سبیل ها نیز واجب نیست. امّا در غیر از سه مورد مذکور، باید سهم اصناف سه گانه (مسکین و یتیم و ابن سبیل) به خودشان داده شود و سهم اختصاصی امام هم، تا زمان ظهورش نگهداری شود، یا کسی که شایستگی نیابت او را دارد، در راستای تکمیل معاش اصناف سه گانه، آ ن را خرج کند. اگر غیر حاکم شرع چنین کند،ضامن است.


    عذرخواهی میکنم
    ولی بهتره متخصصین بیان جواب بدن

  12. #11
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,655
    امتیاز : 87,436
    سطح : 100
    Points: 87,436, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    سپاس ها : 19,485
    سپاس شده 15,682 در 3,884 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    آره واقعا
    من که نفهمیدم چی میگه
    ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
    تو بمان و دگران، وای به حالِ دگران

  13. #12
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    272
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    سپاس ها : 101
    سپاس شده 337 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    سلام
    در اسلام، انواع مختلف مالیات داریم. همونطور که در همه جوامع انواع مالیات وجود داره: مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر املاک، مالیات بر ارث و ...
    خمس، زکات، زکات فطره و ... از مالیاتهایی هستند که قطعی بوده و به شرایط زمانی و مکانی خاصی وابسته نیستند. منتها ولی جامعه اسلامی این حق را دارند که مالیاتهای دیگری نیز وضع بفرمایند. همانطور که حضرت علی علیه السلام در زمان حکومت خودشون بر اسب مالیات بستند.
    امروزه هم علاوه بر خمس و زکات، انواع مالیاتهایی که طبق نظر ولی جامعه اسلامی وضع شده است، واجب می باشد.

    در مورد سهم سادات و سهم امام:
    خمس به دو قسمت تقسیم می شود. نصف سهم سادات فقیر است و نصف دیگرش در اختیار ولی جامعه اسلامی (امام) است تا در هر مصرفی که صلاح می داند، خرج نماید.
    سهم سادات به این دلیل است که سادات حقی در صدقات واجب دیگر مثل زکاتی که غیرسادات پرداخت می نمایند، ندارند.

  14. 3 کاربر از پست مفید adminvc11 سپاس کرده اند .


  15. #13
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,738
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    سپاس ها : 1,762
    سپاس شده 1,869 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط blueblooded نمایش پست اصلی
    بسم الله الرحمن الرحیم


    سلام و روز بخیر

    عده ای معتقد به پرداخت خمس نیستن و میگن خمس مال اون زمان بوده که مالیات نبوده.
    حالا چند وقتیه این سوال برای من پیش اومده که اون زمانی که خمس و زکات واجب شده، آیا مردم مالیات هم پرداخت می کردن؟
    بسم الله االرحمن الرحيم
    هر كسي به عنوان عضوي از اجتماع عقلا بايد كمكي به اجتماع بكند.اين به سود خودش هم هست.
    تو نيكي ميكن و در دجله انداز..............
    حالا در اجتماع اسلامي از هر كسي خواسته شده تا از مازاد در آمد آن سالش(بعد از خرج عيالات كردن مالش) پنج يك در آمد را بپردازد تا به خرج جامعه اسلامي برسد.
    اما قضيه ماليات فرق دارد.ماليات به خرج مملكت ميررسد.عده اي با آن در نزديكي رأي اعتماد دادن مجلس به وزيران افطاريهاي صدها ميليون توماني به وكلاي مردم ميدهند.خرج تبليغات انتخابيشان ميكنند، و ...مردم با هم عقيده اي همه در ماليات سهيمند.
    پس اساسا مقايسه بين ماليات و خمس و زكات كار اشتباهي است.

  16. کاربر روبرو از پست مفید hooshdar3 سپاس کرده است .


  17. #14
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,655
    امتیاز : 87,436
    سطح : 100
    Points: 87,436, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    سپاس ها : 19,485
    سپاس شده 15,682 در 3,884 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    خوب حالا این خمس دقیقا خرج چی میشه؟ یه چند تا مثال بزنین که وقتی می خوایم به کسی جواب بدیم پر باشیم.
    ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
    تو بمان و دگران، وای به حالِ دگران

  18. #15
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    272
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    سپاس ها : 101
    سپاس شده 337 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    سلام
    عرض کردیم که، نصفش خرج سادات فقیر می شود و نصف دیگرش در دست مجتهدی است که خمس در اختیار او قرار گرفته و به مخارجی که صلاح می داند می رساند. بخشی زیادی از این قسمت از خمس، امروزه صرف شهریه طلاب می شود تا درس بخوانند. ساخت مدارس دینی، بیمارستان و مسجد در مناطق مختلف کشور و جهان از دیگر مصارف خمس در امروزه می باشد ولی در کل، این بخش از خمس (سهم امام) در اختیار آن مجتهد است و ممکن است به هر مصرفی که صلاح جامعه اسلامی بداند برساند.

  19. 2 کاربر از پست مفید adminvc11 سپاس کرده اند .


  20. #16
    مدیر سایت
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۰
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    4,350
    امتیاز : 86,414
    سطح : 100
    Points: 86,414, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 31.0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteranTagger First Class50000 Experience Points
    سپاس ها : 8,650
    سپاس شده 21,915 در 3,945 پست
    حالت من : Khonsard
    مخالفت
    69
    مخالفت شده 101 در 83 پست

    پیش فرض

    «خمس» يك واجب الهى و عبادى است كه در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى «ماليات» يك حكم قانونى و حكومتى و تابع شرايط زمان و مكان است و هيچ‏گونه منافاتى با خمس ندارد. از اين رو پرداخت ماليات، نمی‏تواند جايگزين خمس گردد.
    حضرت امام، استفتاءات، ج‏1، س 199؛ آیت الله مكارم، استفتاءات، ج‏1، س 333؛
    آیت الله تبريزى، استفتاءات، س‏853؛ آیت الله صافى، جامع‏الاحكام، ج 2، س 732؛ دفتر: آیت الله سيستانى، آیت الله وحيد، آیت الله خامنه‏ اى، آیت الله فاضل، آیت الله نورى و آیت الله بهجت.
    رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود...

  21. 3 کاربر از پست مفید رهرو سپاس کرده اند .


  22. #17
    مدیر سایت
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۲-مهر-۲۰
    جنسيت
    برادر
    نوشته ها
    4,350
    امتیاز : 86,414
    سطح : 100
    Points: 86,414, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 31.0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteranTagger First Class50000 Experience Points
    سپاس ها : 8,650
    سپاس شده 21,915 در 3,945 پست
    حالت من : Khonsard
    مخالفت
    69
    مخالفت شده 101 در 83 پست

    پیش فرض

    زکات فقط بر نه چیز تعلق می گیرد :
    گندم ، جو، خرما ، کشمش ، طلا ، نقره ، شتر ، گاو و گوسفند به شرط اینکه هر کدام از اینها به حدنصاب برسد، ممکن است به خیلی از افراد جامعه زکات تعلق نگیرد .
    خمس هم بر مازاد مخارج سالانه تعلق می گیرد ، شخص بعد از اینکه نیازهای خود و خانواده اش را برطرف کرد ،چنانچه چیزی از اموالش زیاد بیاید باید یک پنجم انرا به عنوان خمس پرداخت نماید .

    اما مالیات از اصل درآمد مردم گرفته می شود .
    رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود...

  23. 2 کاربر از پست مفید رهرو سپاس کرده اند .


  24. #18
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-تیر-۲۵
    نوشته ها
    233
    امتیاز : 3,504
    سطح : 37
    Points: 3,504, Level: 37
    Level completed: 3%, Points required for next Level: 146
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second Class1 year registeredCreated Album pictures1000 Experience Points
    سپاس ها : 42
    سپاس شده 450 در 155 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط رهرو نمایش پست اصلی
    زکات فقط بر نه چیز تعلق می گیرد :
    گندم ، جو، خرما ، کشمش ، طلا ، نقره ، شتر ، گاو و گوسفند به شرط اینکه هر کدام از اینها به حدنصاب برسد، ممکن است به خیلی از افراد جامعه زکات تعلق نگیرد .
    خمس هم بر مازاد مخارج سالانه تعلق می گیرد ، شخص بعد از اینکه نیازهای خود و خانواده اش را برطرف کرد ،چنانچه چیزی از اموالش زیاد بیاید باید یک پنجم انرا به عنوان خمس پرداخت نماید .

    اما مالیات از اصل درآمد مردم گرفته می شود .
    حد نصابش چقدر هست؟

    وقتی بیاید همه جا گلستان می شود
    او می آید

  25. کاربر روبرو از پست مفید ghasedake zohor سپاس کرده است .


  26. #19
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,738
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    سپاس ها : 1,762
    سپاس شده 1,869 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط ghasedake zohor نمایش پست اصلی
    حد نصابش چقدر هست؟
    هر چیزی نصاب خودش رو داره

  27. #20
    Banned
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-خرداد-۲۰
    نوشته ها
    2,738
    امتیاز : 18,570
    سطح : 86
    Points: 18,570, Level: 86
    Level completed: 44%, Points required for next Level: 280
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran10000 Experience Points
    سپاس ها : 1,762
    سپاس شده 1,869 در 1,144 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط adminvc11 نمایش پست اصلی
    سلام
    عرض کردیم که، نصفش خرج سادات فقیر می شود و نصف دیگرش در دست مجتهدی است که خمس در اختیار او قرار گرفته و به مخارجی که صلاح می داند می رساند. بخشی زیادی از این قسمت از خمس، امروزه صرف شهریه طلاب می شود تا درس بخوانند. ساخت مدارس دینی، بیمارستان و مسجد در مناطق مختلف کشور و جهان از دیگر مصارف خمس در امروزه می باشد ولی در کل، این بخش از خمس (سهم امام) در اختیار آن مجتهد است و ممکن است به هر مصرفی که صلاح جامعه اسلامی بداند برساند.
    یک مجتهد ممکن است گاهی سهم امام را ببخشد

  28. #21
    عضو قدیمی
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-دی-۰۶
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    1,834
    امتیاز : 40,939
    سطح : 100
    Points: 40,939, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteran25000 Experience Points
    سپاس ها : 10,835
    سپاس شده 7,080 در 1,669 پست
    حالت من : Ashegh
    مخالفت
    1
    مخالفت شده 0 در 0 پست

    پیش فرض

    اگه مقدار پولی رو به شخصی قرض داده باشیم، و سال مالی هم تو همون مدت بگذره خمش اون پول رو باید بدیم یا مدت زمانی که پول دستمون نبوده محسوب نمیشه؟

    الا یا ایها المهدی مدام الوصل ناولــــها

    که در دوران هجرانت بسی افتاد مشکلها

  29. #22
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    272
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    سپاس ها : 101
    سپاس شده 337 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    سلام
    خمسش رو باید بدید. منتها می تونید پرداخت خمس رو تا زمانی که پول به دستتون برسه عقب بیاندازید. به عبارتی وقتی سال مالی فرا می رسد و پولی که به کسی قرض داده ایم، هنوز برنگشته است، خمس به آن تعلق می گیرد و به محض اینکه پول به دستمان رسید باید خمس آن را پرداخت کنیم و بعد در بقیه آن تصرف کنیم یا اینکه همان سرسال مالی خمش را بدهیم تا هروقت به دستمان رسید، بدون مشکل بتوانیم از آن استفاده کنیم.

  30. #23
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,655
    امتیاز : 87,436
    سطح : 100
    Points: 87,436, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    سپاس ها : 19,485
    سپاس شده 15,682 در 3,884 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط adminvc11 نمایش پست اصلی
    سلام
    عرض کردیم که، نصفش خرج سادات فقیر می شود و نصف دیگرش در دست مجتهدی است که خمس در اختیار او قرار گرفته و به مخارجی که صلاح می داند می رساند. بخشی زیادی از این قسمت از خمس، امروزه صرف شهریه طلاب می شود تا درس بخوانند. ساخت مدارس دینی، بیمارستان و مسجد در مناطق مختلف کشور و جهان از دیگر مصارف خمس در امروزه می باشد ولی در کل، این بخش از خمس (سهم امام) در اختیار آن مجتهد است و ممکن است به هر مصرفی که صلاح جامعه اسلامی بداند برساند.
    خوب همین چیزا رو نمیشه از پول مالیات ساخت؟ به هر مصرفی هم که خودش صلاح بدونه، نمیشه از پول مالیات استفاده کنه؟

    نوشته اصلی توسط رهرو نمایش پست اصلی
    «خمس» يك واجب الهى و عبادى است كه در آن قصد قربت معتبر است؛ ولى «ماليات» يك حكم قانونى و حكومتى و تابع شرايط زمان و مكان است و هيچ‏گونه منافاتى با خمس ندارد. از اين رو پرداخت ماليات، نمی‏تواند جايگزين خمس گردد.
    حضرت امام، استفتاءات، ج‏1، س 199؛ آیت الله مكارم، استفتاءات، ج‏1، س 333؛
    آیت الله تبريزى، استفتاءات، س‏853؛ آیت الله صافى، جامع‏الاحكام، ج 2، س 732؛ دفتر: آیت الله سيستانى، آیت الله وحيد، آیت الله خامنه‏ اى، آیت الله فاضل، آیت الله نورى و آیت الله بهجت.
    خوب می تونیم برای مالیاتمون هم قصد قربت کنیم.

    کلا منظورم اینه که حدیثی سندی مدرکی از امام ها هست که ثابت کنه چه مالیات باشه چه نباشه، خمس باید پرداخت بشه؟
    ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
    تو بمان و دگران، وای به حالِ دگران

  31. #24
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۰۱
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    برادر
    سن
    24
    نوشته ها
    2,271
    امتیاز : 41,464
    سطح : 100
    Points: 41,464, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 6.0%
    افتخارات:
    Social1 year registered25000 Experience PointsTagger Second Class
    سپاس ها : 4,401
    سپاس شده 11,983 در 2,230 پست
    مخالفت
    17
    مخالفت شده 37 در 34 پست

    پیش فرض

    آنچه در ادامه بيان مي شود، سيمايي کلي از ماليات و ماليات دهندگان در نهج البلاغه مي باشد.
    اما قبل از آنکه نظرات امام علي(ع) را در باب ماليات بيان کنيم، به اين نکته اشاره داشته باشيم که امام(ع) در خلال نامه هاي خويش بدين نکته توجه داشته و سخنان و رهنمودهاي گهرباري را بيان کرده اند.
    بي شک امام علي(ع) نه تنها در بعد عبادي و معنوي انساني بسيار والا است، بلکه در امور اجتماعي نيز از يک نوع علم الهي برخوردار است؛ چنانچه اين دانايي بسيار بالا را مي توان از رهنمودهايي اجتماعي و اقتصادي ايشان به خوبي استنباط کرد. پس از اين رهاورد و در يک ديد کلي مي توان امر مربوط به ماليات را به شرح ذيل بيان کرد:
    الف) جايگاه ماليات در يک جامعه اسلامي
    بدون شک آنچه به يک جامعه اسلامي قوام و دوام مي دهد، در کنار مسائل عقيدتي و معنوي، مسئله اقتصادي است. پس در يک جامعه اسلامي که از زور و غارت خبري نيست و افراد با خواست و اراده خود قسمتي از اموال خويش را به حاکم اسلامي مي بخشند، امر ماليات يک امر حساس و مهم تلقي مي شود. پس به همين دليل امام علي(ع) در کنار برشمردن راه هاي تقويت يک جامعه اسلامي به امر ماليات هم اشاره مي کنند:
    امور مردم جز با سپاهيان استوار نمي گردد و پايداري سپاهيان جز به خراج و ماليات رعيت انجام نمي شود که با آن براي جهاد با دشمن تقويت گردند و براي اصلاح امور خويش به آن تکيه کنند و نيازمندي هاي خود را برطرف سازند.”(1)
    ب) سيماي ماليات گيرندگان
    حال که سخن از اهميت ماليات به ميان آمد و اينکه ماليات دهندگان مال خود را با رضا و اراده مي دهند، مسئله و خصوصيت گيرندگان ماليات هم مهم است. چنانچه اين قبيل افراد بايد مومن، ديندار و خداترس باشند تا مبادا کوچکترين اشکالي در کار ايشان پديد آيد. پس بي دليل نيست که امام علي(ع) هنگام نوشتن نامه به مخنف بن سليم، فرماندار اصفهان در سال 36 ه-ق سيماي ماليات گيرندگان را چنين توصيف مي کند:
    “بدان! براي تو در اين زکاتي که جمع مي کني، سهمي معين و حقي روشن است و شريکاني از مستمندان و ضعيفان داري. همانگونه که ما حق تو را مي دهيم. تو هم بايد نسبت به حقوق آنان وفادار باشي و اگر چنين نکني در روز رستاخيز بيش از همه دشمن داري.”(2)
    و نيز در جاي ديگر مي نويسند:
    همانا شما خزانه داران مردم و نمايندگان ملت و سفيران پيشوايان هستيد. هرگز کسي را از نيازمندي او باز نداريد و از خواسته هاي مشروعش محروم نسازيد و براي گرفتن ماليات از مردم، لباس هاي تابستاني يا زمستاني و مرکب سواري و برده هاي کاري او را نفروشيد و براي گرفتن درهمي کسي را با تازينه نزنيد و ...”(3)
    ج) چگونگي جمع آوري ماليات:
    اين هم از نکات قابل توجه است که حضرت علي(ع) در نهج البلاغه بدان توجه داشته اند. جالب آنکه ايشان ضمن نامه هايشان به صورت مفصل به شرح چگونگي جمع آوري ماليات پرداخته اند؛ چنانچه در کنارانجام اين کار کسي را رنجشي حاصل نشود؛
    با ترس از خدايي که يکتاست و همتايي ندارد حرکت کن. در سر راه هيچ مسلماني را نترسان و يا به زور از زمين او نگذر و افزون تر از حقوق الهي از او مگير.
    هرگاه به آبادي رسيدي، در کنار آب فرود آي و وارد خانه کسي مشو سپس با آرامش و وقار به سوي آنان حرکت کن تا در ميانشان قرار بگيري. به آنها سلام کن و در سلام و تعاريف کوتاهي نکن
    .”
    سپس امام (ع) در ادامه مي فرمايند:
    “اگر کسي گفت: نه، ديگر به او مراجعه نکن و اگر کسي پاسخ داد: آري، همراهش برو؛ بدون آنکه او را بترساني.”(4)
    د) راههاي مصرف ماليات
    قطعا اگر در يک جامعه اسلامي مردمان آن جامعه مطمئن باشند که ماليات جمع آوري شده صرف آباداني جامعه شان مي شود خودشان با ميل و رغبت به پرداخت آن همت مي گمارند. پس در اين مورد امام(ع) چنين مي فرمايند:
    ماليات و بيت المال را به گونه اي وارسي کن که صلاح ماليات دهندگان باشد. زيرا بهبودي ماليات و ماليات دهندگان عامل اصلاح امور ديگر اقشار جامعه مي باشد و تا امور ماليات دهندگان اصلاح نشود، کار ديگران نيز سامان نخواهد گرفت.
    بايد تلاش تو در آباداني زمين بيشتر از جمع آوري خراج باشد که خراج جز با آباداني فراهم نمي گردد و آن کس که بخواهد خراج را بدون آباداني مزارع به دست آورد، شهرها را خراب و بندگان خدا را نابود و حکومتش جز اندک مدتي دوام نياورد.
    ”(5)
    س) تخفيف در ماليات
    اين نيز از نکاتي است که امام علي(ع) در نهج البلاغه بدان توجه خاصي دارند. آنطور که در جايي مي فرمايند:
    پس اگر مردم شکايت کردند از سنگيني ماليات، يا آفت زدگي، يا خشک شدن آب چشمه ها يا کمي باران، يا خراب شدن زمين در سيلاب ها يا خشکسالي در گرفتن ماليات به ميزاني تخفيف ده تا امورشان سامان گيرد و هرگز تخفيف دادن در ماليات تو را نگران نسازد، زيرا آن اندوخته اي است که در آباداني شهرهاي تو و آراستن ولايت هاي تو نقش دارد ورعيت تو را مي ستايند.”(6)
    م) سخن آخر:
    در آخر بايد گفت که امر ماليات يک امر اجتماعي واقتصادي است که يک نوع قرارداد بين مردم و حکومت مي باشد و هر اندازه بين اين دو مودت و دوستي برقرار باشد، چه بسا نتايج خوب و مطلوبي در پي خواهد داشت؛ نتايجي که زمينه ساز شکوفايي و بالندگي جامعه اسلامي خواهد شد.
    پي نوشت ها:
    1- نهج البلاغه- نامه 53.
    2- نهج البلاغه- نامه 27.
    3- نهج البلاغه- نامه51 .
    4- نهج البلاغه- نامه 25.
    5- نهج البلاغه- نامه53 .
    6- نهج البلاغه- نامه53 .
    پس معلوم می شود مالیات از زمان حضرت علی (ع) نیز بوده و با خمس کاملا متفاوت است.
    ویرایش توسط پلاک12 : چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۱ در ساعت ۱۱:۳۰
    و من یتق الله یجعل له مخرجا...

  32. 2 کاربر از پست مفید پلاک12 سپاس کرده اند .


  33. #25
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۹۱-فروردین-۰۱
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    برادر
    سن
    24
    نوشته ها
    2,271
    امتیاز : 41,464
    سطح : 100
    Points: 41,464, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 6.0%
    افتخارات:
    Social1 year registered25000 Experience PointsTagger Second Class
    سپاس ها : 4,401
    سپاس شده 11,983 در 2,230 پست
    مخالفت
    17
    مخالفت شده 37 در 34 پست

    پیش فرض

    اسفتائات از آیت الله مکارم درباره مالیات
    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]
    و من یتق الله یجعل له مخرجا...

  34. 2 کاربر از پست مفید پلاک12 سپاس کرده اند .


  35. #26
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۶-فروردین-۲۷
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,988
    امتیاز : 120,602
    سطح : 100
    Points: 120,602, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteranCreated Album pictures50000 Experience Points
    سپاس ها : 26,457
    سپاس شده 28,865 در 4,707 پست
    نوشته های وبلاگ
    3
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط adminvc11 نمایش پست اصلی
    سلام


    در مورد سهم سادات و سهم امام:
    خمس به دو قسمت تقسیم می شود. نصف سهم سادات فقیر است و نصف دیگرش در اختیار ولی جامعه اسلامی (امام) است تا در هر مصرفی که صلاح می داند، خرج نماید.
    سهم سادات به این دلیل است که سادات حقی در صدقات واجب دیگر مثل زکاتی که غیرسادات پرداخت می نمایند، ندارند.
    سلام
    ببخشید من بارها دیدم که برخی برا براورده شدن حاجتشون نذر میکنن که یه پولی یا یه چیزی رو بدن به یه سیدی یا سیده ای !
    این نذره درسته ایا ؟
    .
    .
    .



    در هوس دیدن شش گوشه ، دلم تاب ندارد ! نگهم خواب ندارد ........
    قلمم گوشه ی دفتر ، غزل ناب ندارد

    همه گویند : به انگشت اشاره
    مگر این عاشق دیوانه ی دلسوخته ارباب ندارد ؟

    تو كجایی ؟ شده ام باز هوایی ...
    چه شود جمعه این هفته بیایی ؟ ..........


    اللهم عجل لولیک الفرج والعافیـه والنصر واجعلنا من خیر اعوانه و انصاره

  36. 2 کاربر از پست مفید setarevatan سپاس کرده اند .


  37. #27
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    272
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    سپاس ها : 101
    سپاس شده 337 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط blueblooded نمایش پست اصلی
    خوب همین چیزا رو نمیشه از پول مالیات ساخت؟ به هر مصرفی هم که خودش صلاح بدونه، نمیشه از پول مالیات استفاده کنه؟



    خوب می تونیم برای مالیاتمون هم قصد قربت کنیم.

    کلا منظورم اینه که حدیثی سندی مدرکی از امام ها هست که ثابت کنه چه مالیات باشه چه نباشه، خمس باید پرداخت بشه؟
    سلام
    این سوال شما از محدوده موضوع این بخش از تالار خارج هست. سوال شما یک سوال شرعی، نیست بلکه از فلسفه احکام و همچنین ادله احکام شرعی سوال دارید که ممکنه در بخشی دیگری از تالار بتونید به این مبحث بپردازید. منتها من باب تذکر عرض می کنم که ارائه حدیث و سند و مدرک در این زمینه (ادله احکام شرعی) هیچ کمکی به امثال من و شما نمی کند، چرا که تشخیص حدیث صحیح و غلط، طرز استنباط از مدارک شرعی و .... تخصصی بسیار پیچیده بوده و با ارائه تنها چند حدیث، بدون بررسی متن، سند، راویان، تعارض با دیگر احادیث، تعارض با قرآن، تعارض با عقل و ... به هیچ دردی که نمی خورد معمولا باعث معضلاتی هم می شود.
    خلاصه اینکه کار من و شما (و همچنین اون شخصی که ایراد به خمس و مالیات و ...) دارد تقلید است و بس. یا قبول داریم که مجتهد جامع الشرایط از ما اسلام را بهتر می شناسد یا قبول نداریم. اگر قبول داریم که طبق فتوای همه مجتهدین اسلام، خمس و مالیات در حکومت اسلامی برهمه واجب است و اگر مجتهد جامع الشرایط را قبول نداریم با حدیث و آیه کار به جایی نمی رسد و باید چنین تفکری را از ریشه نقد و اصلاح کرد.

  38. 2 کاربر از پست مفید adminvc11 سپاس کرده اند .


  39. #28
    عضو جامعه
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۹-آذر-۲۴
    نوشته ها
    272
    امتیاز : 4,011
    سطح : 40
    Points: 4,011, Level: 40
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialVeteranTagger Second Class1000 Experience Points
    سپاس ها : 101
    سپاس شده 337 در 175 پست
    مخالفت
    0
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط setarevatan نمایش پست اصلی
    سلام
    ببخشید من بارها دیدم که برخی برا براورده شدن حاجتشون نذر میکنن که یه پولی یا یه چیزی رو بدن به یه سیدی یا سیده ای !
    این نذره درسته ایا ؟
    سلام
    این مسأله اختلافی است و باید مرجع بزرگوار خود را بفرمایید.

  40. #29
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۶-فروردین-۲۷
    محل سکونت
    شیراز
    جنسيت
    خواهر
    نوشته ها
    4,988
    امتیاز : 120,602
    سطح : 100
    Points: 120,602, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    افتخارات:
    SocialRecommendation Second ClassVeteranCreated Album pictures50000 Experience Points
    سپاس ها : 26,457
    سپاس شده 28,865 در 4,707 پست
    نوشته های وبلاگ
    3
    مخالفت
    3
    مخالفت شده 1 بار در 1 پست

    پیش فرض

    من که حضرت آقا مرجع م هستند !
    ولی خب اگه مراجع دیگه هم بزنید بد نیست !
    ممکنه سوال برخی دیگه هم باشه !!
    .
    .
    .



    در هوس دیدن شش گوشه ، دلم تاب ندارد ! نگهم خواب ندارد ........
    قلمم گوشه ی دفتر ، غزل ناب ندارد

    همه گویند : به انگشت اشاره
    مگر این عاشق دیوانه ی دلسوخته ارباب ندارد ؟

    تو كجایی ؟ شده ام باز هوایی ...
    چه شود جمعه این هفته بیایی ؟ ..........


    اللهم عجل لولیک الفرج والعافیـه والنصر واجعلنا من خیر اعوانه و انصاره

  41. 3 کاربر از پست مفید setarevatan سپاس کرده اند .


  42. #30
    دیگه صاحب خونه هستن
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۷-اسفند-۰۳
    نوشته ها
    4,655
    امتیاز : 87,436
    سطح : 100
    Points: 87,436, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 3.0%
    افتخارات:
    SocialVeteranCreated Album picturesCreated Blog entry50000 Experience Points
    سپاس ها : 19,485
    سپاس شده 15,682 در 3,884 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    مخالفت
    7
    مخالفت شده 17 در 13 پست

    پیش فرض

    نوشته اصلی توسط پلاک12 نمایش پست اصلی
    آنچه در ادامه بيان مي شود، سيمايي کلي از ماليات و ماليات دهندگان در نهج البلاغه مي باشد.
    اما قبل از آنکه نظرات امام علي(ع) را در باب ماليات بيان کنيم، به اين نکته اشاره داشته باشيم که امام(ع) در خلال نامه هاي خويش بدين نکته توجه داشته و سخنان و رهنمودهاي گهرباري را بيان کرده اند.
    بي شک امام علي(ع) نه تنها در بعد عبادي و معنوي انساني بسيار والا است، بلکه در امور اجتماعي نيز از يک نوع علم الهي برخوردار است؛ چنانچه اين دانايي بسيار بالا را مي توان از رهنمودهايي اجتماعي و اقتصادي ايشان به خوبي استنباط کرد. پس از اين رهاورد و در يک ديد کلي مي توان امر مربوط به ماليات را به شرح ذيل بيان کرد:
    الف) جايگاه ماليات در يک جامعه اسلامي
    بدون شک آنچه به يک جامعه اسلامي قوام و دوام مي دهد، در کنار مسائل عقيدتي و معنوي، مسئله اقتصادي است. پس در يک جامعه اسلامي که از زور و غارت خبري نيست و افراد با خواست و اراده خود قسمتي از اموال خويش را به حاکم اسلامي مي بخشند، امر ماليات يک امر حساس و مهم تلقي مي شود. پس به همين دليل امام علي(ع) در کنار برشمردن راه هاي تقويت يک جامعه اسلامي به امر ماليات هم اشاره مي کنند:
    امور مردم جز با سپاهيان استوار نمي گردد و پايداري سپاهيان جز به خراج و ماليات رعيت انجام نمي شود که با آن براي جهاد با دشمن تقويت گردند و براي اصلاح امور خويش به آن تکيه کنند و نيازمندي هاي خود را برطرف سازند.”(1)
    ب) سيماي ماليات گيرندگان
    حال که سخن از اهميت ماليات به ميان آمد و اينکه ماليات دهندگان مال خود را با رضا و اراده مي دهند، مسئله و خصوصيت گيرندگان ماليات هم مهم است. چنانچه اين قبيل افراد بايد مومن، ديندار و خداترس باشند تا مبادا کوچکترين اشکالي در کار ايشان پديد آيد. پس بي دليل نيست که امام علي(ع) هنگام نوشتن نامه به مخنف بن سليم، فرماندار اصفهان در سال 36 ه-ق سيماي ماليات گيرندگان را چنين توصيف مي کند:
    “بدان! براي تو در اين زکاتي که جمع مي کني، سهمي معين و حقي روشن است و شريکاني از مستمندان و ضعيفان داري. همانگونه که ما حق تو را مي دهيم. تو هم بايد نسبت به حقوق آنان وفادار باشي و اگر چنين نکني در روز رستاخيز بيش از همه دشمن داري.”(2)
    و نيز در جاي ديگر مي نويسند:
    همانا شما خزانه داران مردم و نمايندگان ملت و سفيران پيشوايان هستيد. هرگز کسي را از نيازمندي او باز نداريد و از خواسته هاي مشروعش محروم نسازيد و براي گرفتن ماليات از مردم، لباس هاي تابستاني يا زمستاني و مرکب سواري و برده هاي کاري او را نفروشيد و براي گرفتن درهمي کسي را با تازينه نزنيد و ...”(3)
    ج) چگونگي جمع آوري ماليات:
    اين هم از نکات قابل توجه است که حضرت علي(ع) در نهج البلاغه بدان توجه داشته اند. جالب آنکه ايشان ضمن نامه هايشان به صورت مفصل به شرح چگونگي جمع آوري ماليات پرداخته اند؛ چنانچه در کنارانجام اين کار کسي را رنجشي حاصل نشود؛
    با ترس از خدايي که يکتاست و همتايي ندارد حرکت کن. در سر راه هيچ مسلماني را نترسان و يا به زور از زمين او نگذر و افزون تر از حقوق الهي از او مگير.
    هرگاه به آبادي رسيدي، در کنار آب فرود آي و وارد خانه کسي مشو سپس با آرامش و وقار به سوي آنان حرکت کن تا در ميانشان قرار بگيري. به آنها سلام کن و در سلام و تعاريف کوتاهي نکن
    .”
    سپس امام (ع) در ادامه مي فرمايند:
    “اگر کسي گفت: نه، ديگر به او مراجعه نکن و اگر کسي پاسخ داد: آري، همراهش برو؛ بدون آنکه او را بترساني.”(4)
    د) راههاي مصرف ماليات
    قطعا اگر در يک جامعه اسلامي مردمان آن جامعه مطمئن باشند که ماليات جمع آوري شده صرف آباداني جامعه شان مي شود خودشان با ميل و رغبت به پرداخت آن همت مي گمارند. پس در اين مورد امام(ع) چنين مي فرمايند:
    ماليات و بيت المال را به گونه اي وارسي کن که صلاح ماليات دهندگان باشد. زيرا بهبودي ماليات و ماليات دهندگان عامل اصلاح امور ديگر اقشار جامعه مي باشد و تا امور ماليات دهندگان اصلاح نشود، کار ديگران نيز سامان نخواهد گرفت.
    بايد تلاش تو در آباداني زمين بيشتر از جمع آوري خراج باشد که خراج جز با آباداني فراهم نمي گردد و آن کس که بخواهد خراج را بدون آباداني مزارع به دست آورد، شهرها را خراب و بندگان خدا را نابود و حکومتش جز اندک مدتي دوام نياورد.
    ”(5)
    س) تخفيف در ماليات
    اين نيز از نکاتي است که امام علي(ع) در نهج البلاغه بدان توجه خاصي دارند. آنطور که در جايي مي فرمايند:
    پس اگر مردم شکايت کردند از سنگيني ماليات، يا آفت زدگي، يا خشک شدن آب چشمه ها يا کمي باران، يا خراب شدن زمين در سيلاب ها يا خشکسالي در گرفتن ماليات به ميزاني تخفيف ده تا امورشان سامان گيرد و هرگز تخفيف دادن در ماليات تو را نگران نسازد، زيرا آن اندوخته اي است که در آباداني شهرهاي تو و آراستن ولايت هاي تو نقش دارد ورعيت تو را مي ستايند.”(6)
    م) سخن آخر:
    در آخر بايد گفت که امر ماليات يک امر اجتماعي واقتصادي است که يک نوع قرارداد بين مردم و حکومت مي باشد و هر اندازه بين اين دو مودت و دوستي برقرار باشد، چه بسا نتايج خوب و مطلوبي در پي خواهد داشت؛ نتايجي که زمينه ساز شکوفايي و بالندگي جامعه اسلامي خواهد شد.
    پي نوشت ها:
    1- نهج البلاغه- نامه 53.
    2- نهج البلاغه- نامه 27.
    3- نهج البلاغه- نامه51 .
    4- نهج البلاغه- نامه 25.
    5- نهج البلاغه- نامه53 .
    6- نهج البلاغه- نامه53 .
    پس معلوم می شود مالیات از زمان حضرت علی (ع) نیز بوده و با خمس کاملا متفاوت است.

    عالی بود
    خیلی ممنون

    حالا اگه یک زن به خمس اعتقاد داشته باشه ولی شوهرش معتقد نباشه، باید چیکار کنه که پولشون حلال باشه؟



    نوشته اصلی توسط adminvc11 نمایش پست اصلی
    سلام
    این سوال شما از محدوده موضوع این بخش از تالار خارج هست. سوال شما یک سوال شرعی، نیست بلکه از فلسفه احکام و همچنین ادله احکام شرعی سوال دارید که ممکنه در بخشی دیگری از تالار بتونید به این مبحث بپردازید. منتها من باب تذکر عرض می کنم که ارائه حدیث و سند و مدرک در این زمینه (ادله احکام شرعی) هیچ کمکی به امثال من و شما نمی کند، چرا که تشخیص حدیث صحیح و غلط، طرز استنباط از مدارک شرعی و .... تخصصی بسیار پیچیده بوده و با ارائه تنها چند حدیث، بدون بررسی متن، سند، راویان، تعارض با دیگر احادیث، تعارض با قرآن، تعارض با عقل و ... به هیچ دردی که نمی خورد معمولا باعث معضلاتی هم می شود.
    خلاصه اینکه کار من و شما (و همچنین اون شخصی که ایراد به خمس و مالیات و ...) دارد تقلید است و بس. یا قبول داریم که مجتهد جامع الشرایط از ما اسلام را بهتر می شناسد یا قبول نداریم. اگر قبول داریم که طبق فتوای همه مجتهدین اسلام، خمس و مالیات در حکومت اسلامی برهمه واجب است و اگر مجتهد جامع الشرایط را قبول نداریم با حدیث و آیه کار به جایی نمی رسد و باید چنین تفکری را از ریشه نقد و اصلاح کرد.
    پس خواهش می کنم از ریشه نقد و اصلاح کنید.
    ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی
    تو بمان و دگران، وای به حالِ دگران

  43. کاربر روبرو از پست مفید blueblooded سپاس کرده است .


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
درباره ما

جامعه مجازی رهپویان به عنوان شبکه اجتماعی اعضاء کانون فرهنگی رهپویان وصال از سال 1381 و به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای گفتمان فضای وب فارسی مشغول به فعالیت می باشد. تمامی تلاش دست اندرکاران مجموعه، فراهم آوردن محیطی سالم، مفید و آموزنده برای کاربران گرامی می باشد بدیهی است مطالب درج شده نظرات کانون رهپویان وصال نبوده و نظرات رسمی در سایت رهپویان وصال درج می گردد.

ارسال پیام به مدیر سایت
session بارگذاری مجدد کد امنیتی مندرج در تصویر را وارد کنید: